در دیار نیلگون خواب

نام تو مرا همیشه مست میکند

492. درس دوم

اگه پارسال ازم میپرسیدن به نظرت سال دیگه کجایی، احتمالا جواب میدادم ته دنیام. یه بچه هم تو بغلمه!!! ولی یهو سه ماه بعدش تصمیم گرفتم زندگیم یه جور دیگه ای باشه!! پس شاید شمام یه روزی به همین نتیجه برسید و بخواید همه چی رو یه جور دیگه بسازید... پس تجربه هامو براتون مینویسم :) احتمالا به اندازه پستای آبجی کوچیکه ازش لذت نبرید ولی امیدوارم یه جایی به دردتون بخوره.


بذارید با این خاطره شروع کنم:

آقایی به اسم احسان میخواست یه نمایشگاه صنایع دستی راه بندازه. بهش گفتم دختر داییم نقاشیش خوبه و اگه روی سفال براتون نقاشی بکشه میخواین و...؟ که گفت آره بگو بفرسته نمونه کاراشو. زنگیدم به دختر داییم و گفتم یه همچین مساله ای هست و نمونه کار بفرس براش. گفت آدرسش کجاس؟ گفتم شهرک صنعتی. گفت اووووه چه دوره! گفتم در جریانی که ما از بوشهر میایم میریم شهرک صنعتی؟!! :/ (1 )
گفتم اوکی آدرس پیجشو میفرستم اونجا باهاش بحرف...
دو هفته بعدش دیدم زنداییم زنگ زد. در حالیکه تازه رسیده بودیم شیراز و قبل از اینکه بتونیم بریم خونواده هامونو ببینیم باید چندتا جای پر ترافیک شهر دنبال چندتا کار میرفتیم. انتظار داشتم نتیجه مکالمه رو بشنوم. اما به جاش دوباره ازم آدرس پرسیدن! گفتم ما تازه رسیدیم شیراز. میایم نمونه کارا رو ازتون میگیریم فردا داریم میریم شهرک صنعتی میبریم با خودمون. گفت تازه کشیده و خیسه!! (2 و 3 )
گفتیم اوکی، فردا قبل رفتن میایم دم خونه تون کارا رو میگیریم میبریم. گفت فردا صبح من نیستم دخترم هم خوابه! :/ گفتم عیب نداره یه دقیقه بیدار شه دوباره بخوابه! :/ شنیدم که دختر دایی گفت آدرس بگیر ازش! :/ (4 و 5 )
گفتم خب آدرسش که تو پیجش هست ولی شماره شم برات میفرستم عکس کارا رو براش تو واتس اپ بفرست. ده روز بعد وقتی مامان زنگ زده واسه احوالپرسی شنیده که دختر دایی گفته واااای یادم رفت عکسا رو واتس اپ کنم! :/ (6 و 7)
بعد چند روز پیش زندایی زنگ زده گفته طرف سین کرده جواب نداده! (8)

حالا درسایی که از این خاطره میخوام یاد بگیرین ایناس:

1. مشتری نریخته!!! برای پیدا کردن حتی یه دونه مشتری گاهی مجبوری تا خود قله قاف هم بری و برگردی!! هیچی آسون به دست نمیاد هیچی! مخصوصا پول!

2. همیشه از کارایی که بلدین انجام بدین یه تعداد نمونه داشته باشین. گاهی یه مشتری با دیدن یه نمونه کار شیفته کار میشه و یه عالمه پول بابتش میده. اما اگه بهش بگی الان ندارم و برو فردا بیا، میره که میره که میره!!

3. وقتی کاری بهتون سپرده میشه - مخصوصا اگه قراره براتون منفعت مالی داشته باشه - تو اولین فرصت انجامش بدین. مثلا زمان لازم برای کشیدن یه نقاشی کوچیک نهایتا یه روزه. نه دو هفته. پس وقتی مشتری میبینه این همه طول دادی و کارتو اینقدر دیر انجام دادی قطعا ازت خرید نمیکنه. حتی موقعیتای بعدی رو هم از دست میدی. مثلا ما تو فکر بودیم که یه بخشی از کارا رو بسپریم به دختر داییم که خب پشیمون شدیم کاملا!

4. دوباره تکرار میکنم که مشتری نریخته!! مشتری، اونم از نوع عمده بخرش، دُرّ کمیابیه که وقتی پیداش کردی باید بمیری از خوشحالی! نه اینکه حاضر نباشی یه ذره زودتر (ساعت 9 صبح) از خواب بیدار بشی. این مساله خیلی بیشتر به پشیمونی ما اضافه کرد که بخوایم یه زمانی با دختر دایی کار کنیم!!!

5. برای موفق شدن سحرخیزی بیشتر از هر چیزی توصیه شده. کلا مکانیزم بدن طوری طراحی شده که صبحا برای کار و شبا برای استراحته. اگه طبق برنامه طبیعی بدنت پیش بری بیشترین راندمان رو خواهی داشت. و این چیزیه که با عادت و اینا تغییر نمیکنه که بگی من عادت کردم شبا بهتر کار میکنم. خودمونو گول نزنیم.

6. و باز لازمه بگم مشتری نریخته! :/
اگه شور و اشتیاق کافی برای کار نداشته باشید، ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم که جمع بشن فایده نداره...

7. مامان بعد اون مکالمه به من زنگ زد و گفت حالا دوباره بهش زنگ میزنم یادآوری میکنم. گفتم نمیخواد مامان. کلا دیگه نمیخواد. هم دیر شده خیلی. هم معلومه طرف خودش نمیخواد.
گفت بعضیا رو باس هل داد. گفتم این وطیفه من و شما نیست. هر کسی خودش تصمیم میگیره چجوری زندگی کنه...

8. واقعا انتظار داشتن جواب بده؟!!!
فرصتا تا ابد باقی نمیمونن. نمیگم فقط یه بار پیش میان... اما هر بار که فرصتای طلایی رو میسوزونید فرصتای خوب کمتری نصیبتون میشه در آینده...

مرضیه .ه
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۱:۳۹
مرسی که تجربه‌هاتو مینویسی

پاسخ :

خواهش میکنم عزیزم :)
بهارنارنج :)
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۲:۰۹
مشتری نریخته
اینم ذکر کن ادم مفت خواه گدا هم فراوونه:|

پاسخ :

خییییلی فراووون!! تو فک کن خانمی که زمان دانشجوییش هم کلاسی بابام بوده هم از من انتظار کار مجانی داره! :)))) دیگه این هنر خودته که دک‌شون کنی!
Mohsen Farajollahi シ
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۲:۳۷
کاملا حق با شماست در تمامی موارد ولی خب فکر کنم دختر داییتون علاقه قلبی به کسب درآمد از تواناییش نداره شایدم داشته باشه ها ولی همون ماجرای تنبلی در کار و میگن کار نیست و این حرفا... :) شما چون قبلا این چیزا رو تجربه کردین و میفهمین که زندگی اونقدرام ساده نیست بخاطر همین این فرصت ها براتون اهمیت زیادی داره. معمولا الان جوون ها بیشتر به فکر تفریحن تا کسب درآمد و وقتی میگن آقا همیشه که بابات پول تو جیبیت رو نمیده میگن حالا کوووو تا اون روز! :) خلاصه خواستم بگم از این موارد زیاد هست و بعضا باعث خجالت خود آدم هم میشه. فکر کنین چند روز بعد همین آقا احسان رو ببینین ... آدم یکجورایی خجالت زده میشه اینکه کسی رو با شوق معرفی کرده که حداقل ده روز بعد اون ماجرا تازه نمونه کار فرستاده . منظورم شما نبودین من خودم بعضا تو کار هایی تنبلی کردم که هنوزم که هنوزه وقتی یادم میاد شرمنده میشم. امیدوارم یک روزی بتونم جبران کنم...
داستان جالبی بود :) بازم از این تجارب بزارین!

پاسخ :

آخه چند وقت قبلش گفته بود دوس داره کار کنه و نمیدونه از کجا شروع کنه... ولی خب خودمم به این نتیجه رسیدم که حاضر نیست از راحتی خودش بزنه. و نمیشه هم کار کرد و هم راحت بود!
سعی میکنم تجربه‌هامو حتما بنویسم اینجا :)
آقای مـــن
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۲:۴۴
سلام
خوشمان امد از این تجربه و توضیحاتش
منم اینقدر دلم میخاد از تجربیات و سختی هایی که دارم میکشم بنویسم
اما چون هنوز نمیدونم این کاری که میکنم تهش سود داره یا باید برم بالای یه کوه بلند و خودمو پرت کنم
برای همین نمینویسم

فعلا که دو سال گذشته و همچنان در قرض و بدبختی به سر میبرم
اگر یه روزی کارم به بازدهی رسید و پول توش بود حتما تجربیاتم را مینویسم

راستی فیلم " در جستجوی خوشبختی " یکی از بهترین فیلم های دنیاست که در رابطه با همین موضوع است

پاسخ :

سلام :)
دارن ههاردی میگه هر چقدر شکستای بزرگتری رو تجربه کنید احتمال اینکه بعدا به پیروزیای بزرگتری برسید بیشتر میشه :)
نظر من اینه که از همین الان تجربیاتتونو بنویسید چون خیلیاش بعدا فراموش میشن.

و خیلی توصیه میکنم به کتاب خوندن. بهترین کتابایی که میتونم معرفی کنم اینان:
ترن هوایی کارآفرینی /. دارن هاردی
اثر مرکب / دارن هاردی
مدیریت بحران / برایان تریسی

این سه تا کتاب به شدت برای کارآفرینی لازمن. و خب بعد از اینا کتابای خوب زیاد دیگه‌ای هم هستن که لازمه آدم مطالعه کنه که راه روشن‌تر بشه :)
گابـ ـریئل
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۳:۳۶
کاش ما هم دختر عمه هایی مثل تو داشتیم ، هوامونو اینقد داشت ، اینقد به فکرمون بود :/

پاسخ :

میدونی... من به این باور رسیدم که برای موفقیت هیچ راه میانبری نیست!! باید حتما خودت تلاش کنی و راه خودتو پیدا کنی. وگرنه تهش میشه مثل همین جریان که همچین مشتری‌ای رو پر میدی بره و باز هیچی به هیچی.
آبان ...
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۳:۳۹
با حرفات موافقم :)

پاسخ :

فدات عزیزم :**
نرگس بیانستان
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۵:۴۳
دمت گرم که اینا رو میگی گندم
واقعا به درد میخوره
یه چیز دیگه بگم؟
این پست هات مثل پست های آبجی کوچیکه پتانسیل جذب مخاطب اش زیاده
یه جوری ازش استفاده کن...

پاسخ :

ممنون عزیزم :***

رو وبلاگ که دیگه فرصت نمیشه انرژی بذاری... شاید یه زمانی قاطی همون چوبکی یه سری پست آموزشی هم بذارم... یه زمانی که به موفقیت رسیده باشم! :)))
آقاگل ‌‌
۲۷ آذر ۹۸ , ۱۷:۰۲
اون درجه اهمیتی که شما قائلید برا کار، خب اون قائل نیست. تفاوت هم همینجا رقم می‌خوره.
یک تجربۀ فردی هم دارم. اینکه تا جای ممکن کار رو برون‌سپاری نکنین.

پاسخ :

دقیقا! میدونستی رابرت کیوساکی دو بار کل داراییشو از دست داده در حدی که کارتن‌خواب شده بوده؟؟ ولی چون یاد گرفته بووه چجوری پول در بیاره الان باز میلیاردره... هیچ راز عجیب و غریبی وجود نداره... فقط اونا از فرصتا استفاده میکنن :)

این تجربه‌تو خیلی قبول دارم خودم. ولی از اون طرف هم توصیه‌های منابع الهامم هستن که میگن کار کم اهمیتی که یکی دیگه میتونه با قیمت کم برات انجام بده رو بده به اون یکی و خودت کارای مهمتر رو انجام بده. چیزی که خیلی مهمه این وسط انتخاب درست آدمشه... که خب فعلا این دختر داییم امتیاز منفی گرفت :))
محسن رحمانی
۲۷ آذر ۹۸ , ۲۱:۰۵
درسته.
سلام راستی اون کار گاهی که با کلی دردسر تو شهر محل خدمت شوهرتون گرفتید چی شد؟

پاسخ :

سلام
پسش دادیم و با کلی زحمت دیگه یه کارگاه دیگه تو بوشهر گرفتیم! :)
نیــ روانا
۲۷ آذر ۹۸ , ۲۱:۲۸
1. ای جونم آبجی گوچیکه وبلاگ داره ^_^
2. ای جونم پارسال به بچه فکر میکردی ^_^
3. چقدر به نکات خوبی اشاره کردی مخصوصا در مورد اون فرصتای طلایی و این که اگر قدر ندونی موقعیت های بعدی رو هم از دست میدی و صد البته این که مشتری نریخته :دی
قشنگ از دختردایی ی آینه عبرت تمام عیار در آوردیا :دی

+ کامنتم ی بار پرید نمیدونم ارسال شد یا نه
ولی دوباره نوشتمش تا نشون بدم که نمیشه دو بار عین هم بنویسی :))

پاسخ :

۱. نه! وبلاگ نداره!! پستایی که خودم از آبجی کوچیکه نوشتمو میگم! همه خواننده‌هام اون پستا رو دوس داشتن فقط! :))
۲. :)))
۳. باید عکسشو بدم روزنامه‌ها چاپ کنن زیرش بنویسن مایه عبرت سایرین :))

+ خوب نوشتی باز! همین یکی بیشتر نیومده
ممنون که دوبارل زحمت کشیدی برام تایپ کردی :**
شارمین امیریان
۲۷ آذر ۹۸ , ۲۱:۳۲
سلام.

میدونی گندم اگه جوونهای هموطنمون مث تو و همسرت اهل کار بودن و اینجوری دنبالش میرفتن، قطعا نرخ بیکاری خیلی خیلی پایین می اومد.

پاسخ :

سلام استاد :*

شارمین مشکل همه اینه که بلد نیستن. منم وقتی بلد نبودم منفعل نشسته بودم تو خونه. همسرمم که بلد نبود ولی زد به دل کار ورشکست شد همه دار و ندارش رفت!! کاش به جای اون همه درسای مزخرف؛ یه ذره کار کردن یاد میدادن تو دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها. حالا من سعی میکنم تا جایی که بتونم به مخاطبای خودم چیزایی که یاد میگیرمو بگم :)
yalda shirazi
۲۸ آذر ۹۸ , ۰۹:۵۵
من هم میخواستم مثل یکی از دوستان بگم که احتمالا دختر دایی "واقعا" نمیخواسته کار کنه. این خیلی مهمه که ذهن و بدن و کل خودت، همه با هم آماده باشین برای تلاش و کار و ... .

پاسخ :

این که آره... ولی یه چیز دیگه‌ای هم که هست اینه که اکثرا منتظرن کار بیاد پیداشون کنه و نازشونو بکشه! احتمالا تو فکر دختر دایی من گذشته که احسان به شدت کارش لنگ یه کسیه که نقاشی بلد باشه و تو کل دنیا هم هیشکی جز خودش نقاشی بلد نیست!! در حالیکه واقعیت اینه که هزاران نفر میتونن کاری رو که ما انجام میدیم انجام بدن. و کار نصیب کسی میشه که زودتر بقاپتش!
منتظر اتفاقات خوب (حورا)
۲۸ آذر ۹۸ , ۱۴:۰۹
خب فکر کنم دخترداییت خیلی هم حوصله کار نداشت!
اره مشتری نریخته! اینو به نظرم عنوان هم می‌کردی میشدD:

پاسخ :

آخه چند روز قبلش بهم گفته بود دوست دارم کار کنم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم! :/
:)
محمد ..
۲۸ آذر ۹۸ , ۲۲:۱۶
بهترین کار انتقال تجربه به دیگران هست چه تجربه بد چه خوب انسان های عاقل میتونن از خوب و بدش درس بگیرن

پست جدید گذاشتم خوشحال میشم سر بزنی و بخونی

پاسخ :

درسته :)
آوو کادو
۳۰ آذر ۹۸ , ۰۹:۱۴
برای هر کاری یه انگیزه ی قوی لازمه. انگیزه که باشه، سهل انگاری کمتر میشه

پاسخ :

چند قبلش بهم گفته بود دوست داره کار کنه و نمیدونه از کجا شروع کنه!!! درسته که انگیزه مهم‌ترین عامله... ولی یه ذره واقع‌نگری و تجربه و دانش لازمه به نظرم :)
شال مجلسی
۱۲ دی ۹۸ , ۱۲:۰۲
وبلاگ زیبایی دارید
از سایت منم دیدن کنید
<a href="http://asesho.ir">کلاه و شال مجلسی</a>
کلاه حجاب
۱۲ دی ۹۸ , ۱۲:۰۳
زیبابود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
من مست می عشقم
هشیــــار نخواهم شد
وز خواب خوش مستی
بیـــــــدار نخواهم شد
****************

من در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/woodstory.ir/
آرشیو مطالب
Designed By Erfan Powered by Bayan